Na Hromnice – dál i přes hromy a blesky

Hromnice, svátek předělu

Krásné datum, 2.2., Hromnice. Důležitý předěl, vzpomínáte? Možná ani ne. Ten svátek je zapomenut. Sklízel se Betlém a světily svíčky, co lidé za bouřky dávali do oken.

Hromnice pro mne mají mají význam předělu.

Alespoň tak si vykládám ten den. Tehdy prý Marie poprvé přinesla Ježíška do chrámu: „Tady ho, Pane, máš.“

Že se v nás něco zrodí, nápad, myšlenka, přání, je jedna věc. A ta druhá je to, co s tím uděláme. Zda to uchopíme a přeneseme dál, i přes hromy a blesky.

Cituji: „Tradičně je tento svátek spojován s ochotou zasvětit svůj život poslání, které člověk dostává.“

Hromnice mám spojeny s rituálem. Rituálem přechodu. Odněkud někam.

  • Na Hromnice lze zanechat za sebou, co patří do minulosti. Vzdát se toho, odpustit, přijmout, že je to pryč. Uzavřít tu kapitolu. Vybrat si, co odložím. 
  • A rozhodnout se, kudy dál. Na co se zaměřit. Čemu zasvětit tento rok.

Přestat se otáčet a začít hledět vpřed.

Sebe-koučovací cvičení

Zkuste si jej v duchu, nebo nakreslit na papír nebo si o tom popovídat s přáteli - důležité je si to říci, tedy pojmenovat, nakreslit či jinak zhmotnit, aby to šlo uchopit. Co nepojmenujeme, s tím nelze snadno hnout, ani na to ukázat :). Můžete hrou zapojit i děti.

Odevzdání:

  • Představte si pyteldejte do něj vše, co s sebou již vláčet nechcete. Třeba je to k nepotřebě, nebo to lépe využije někdo jiný. Dnes je kouzelný den, Hromnice, ten pytel dnes opravdu zmizí.

Zaměření:

  • Představte si, že stojíte na rozcestí. Vyberte jednu cestu, kterou teď půjdete. Dejte jí hezké jméno, abyste si ji pro sebe mohli nějak nazývat. Můžete si představit i batoh, do kterého si na cestu s sebou vezmete to, co již máte a chcete s sebou brát. 

Tak štastnou cestu!

Každý rok i den je dar. Čemu dáme pozornost, to poroste. Čemu se otevřeme, to bude moci přijít. A že možná přijdou i bouře? Ať si, však na Hromnice se na ně připravíme.

Ty Vaše Hromnice mohou být kdykoli. Prostě vyberte si ten Den. Třeba narozeniny či výročí či sraz základní školy. A ten Den se osvoboďte se OD a osvoboďte se K (jak by řekl starý dobrý sociolog Erich Fromm). Svoboda má totiž tyto dva rozměry:

  • jsem osvobozen od něčeho (odkládám minulost, co mě tíží)
  • a svou svobodu užívám k něčemu (vyhlížím, co přichází, dnes vytvářím svou budoucnost)

Podstatné je tomu uvěřit. Jako kdysi, na Hromnice, lidé uvěřili v sílu svíček, co je měly chránit před bouří. Měly svíčky tu sílu? Asi ne, ale ti lidé byli na bouře připraveni, a tak je lépe zvládali …

Ať se paralely líbí a pomohou,

-mt-

Koučink a sebeřízení s vedením paralel, PhDr. Martina DobešováMé postřehy mohou být jiné, než ty Vaše. A právě ten jiný pohled bývá cenný. Pakliže nad něčím lámete hůl, neváhejte se mne obrátit, napište na moje@zlatepohadky.cz. Někdy stačí jen drobnost a jindy musíme zdolat těch sedm hor a sedm řek. Jen uvěřit ve své šťastné konce a skutečně vyrazit. Možná Vás až udiví, co vše pak dokážete. "Zvolit cíl, držet směr a dojít dál."

PhDr. Martina Dobešová, PhD.
Kouč, mentor a pohádkář